Algemene voorwaarden

Tarieven en honoraria

§1 Tarieven vermeld, zijn steeds indicatief. Prijsweergaven zijn in euro en exclusief btw en wettelijke taksen, tenzij expliciet anders vermeld.

§2 De klant kan steeds een raming van behandelingskosten aanvragen. Dergelijke ramingen zijn indicatieve schattingen waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Eventuele meerkosten omwille van bijkomende onderzoekshandelingen en beeldvorming, complicaties of aangepaste behandelingen zijn nooit vervat in een kostenraming en blijven steeds voor rekening van de klant.

§3 Dierenarts Katty behoudt zich het recht voor haar voorwaarden en prijzen te allen tijde te wijzigen, doch nooit in het nadeel van de verbonden klant. 

§4 Het is Dierenarts Katty toegestaan om al dan niet een voorschotbetaling van de klant te vragen en de grootteorde daarvan naar eigen goeddunken te bepalen vóór aanvang van de behandeling.

§5 Alle uitgevoerde prestaties of gemaakte kosten door derden, alsook speciaal bestelde materialen zijn voor rekening van de klant. 

Intellectuele eigendomsrechten

Alle door Dierenarts Katty gemaakte documenten, beelden, teksten, ontwerpen en alle andere intellectuele werken ongeacht de vorm, blijven eigendom van Dierenarts Katty. Het is de klant niet toegestaan om deze zelf of met behulp van derden te verspreiden, te kopiëren, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken zonder expliciete voorafgaande toestemming van Dierenarts Katty. 

Ontbinding

§1 Dierenarts Katty mag de overeenkomst opschorten of ontbinden, indien zij haar verplichtingen niet kan nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. Onder overmacht worden alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door Dierenarts Katty beïnvloed kunnen worden, zoals maar niet beperkt tot: verkeersbelemmeringen, uitzonderlijke weersomstandigheden, sociale conflicten of stakingen, brand, oorlog, mobilisatie, vertraagde of foutieve levering door derden, … In dergelijke situaties betaalt Dierenarts Katty reeds betaalde (voorschot)bedragen voor nog niet geleverde diensten of goederen terug binnen de 30 dagen na ontbinding, zonder bijkomende schadevergoeding. 

§2 Indien Dierenarts Katty, al dan niet door overmacht, de overeenkomst slechts gedeeltelijk kon uitvoeren, mag zij de reeds geleverde diensten en materialen afzonderlijk factureren. 

§3 Indien de klant de betaalplicht niet respecteert, is Dierenarts Katty gerechtigd om verderzetting of hernieuwing van huidige of toekomstige overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden of op te schorten. 

§4 Partijen verwittigen elkaar zo snel mogelijk, gemotiveerd en schriftelijk van een intentie tot ontbinding. 

Klachtenprocedure

§1 De klant verbindt zich ertoe om het resultaat van een behandeling of medicatieplan en het welzijn van het dier zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 7 kalenderdagen na behandeling te controleren en eventuele aandachtspunten of bezorgdheden daaromtrent onmiddellijk aan Dierenarts Katty en de desbetreffende praktijk, te communiceren, zodat de dierenarts desgevallend de nabehandeling kan bijsturen.

§2 De klant dient eventuele klachten schriftelijk en zo snel mogelijk te melden, bij voorkeur aan Dierenarts Katty en de desbetreffende praktijk. De klant kan eventuele klachten desgewenst ook per brief overmaken aan het tuchtorgaan “Gewestelijke Raad van de Orde der Dierenartsen (NGROD), Driekoningenplein 12, 9820 Merelbeke” of info@ordederdierenartsen.be of de consumentenombudsdienst van de F.O.D. Economie via https://consumentenombudsdienst.be/nl.

§3 Dierenarts Katty, en meer bepaald de desbetreffende praktijk , engageert zich om de ontvangst van elke klacht binnen de 30 dagen te bevestigen en de klacht naar best vermogen en zo snel mogelijk te behandelen door een voorstel tot oplossing aan de klant over te maken.

Aansprakelijkheid, wanprestatie en restitutie

§1 Conform Art. VI.83, 13° WER kan Dierenarts Katty enkel aansprakelijk worden gesteld voor schade ten gevolge van het niet-naleven van de aangegane verbintenis of veroorzaakt door een opzettelijke zware fout of bedrog door Dierenarts Katty en/of haar aangestelde(n). De klant dient dergelijke wanprestatie zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 14 dagen schriftelijk en gemotiveerd te melden. 

§2 Indien Dierenarts Katty aansprakelijk zou zijn, dan blijven vergoedingen in elk geval beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van Dierenarts Katty terzake uitkeert of maximaal het bedrag dat de klant aan Dierenarts Katty verschuldigd is.
§3 De klant blijft te allen tijde verantwoordelijk en aansprakelijk voor eventuele schade veroorzaakt door diens huisdier in de praktijk.

§4 Op verzoek zal de dierenarts de klant informeren over aandachtspunten met betrekking tot buitenlandse wetgeving en/of import- exportreglementering. De klant is verantwoordelijk om zichzelf voldoende te informeren bij de bevoegde instanties en de geldende wetgeving en verplichtingen na te leven. 

§5 Dierenarts Katty is niet aansprakelijk voor eventuele bijwerkingen of productiefouten in materialen of medicatie aangeleverd door derden.

§6 Indien een der partijen de overeenkomst niet, slechts gedeeltelijk of incorrect uitvoert, verwittigt de partij die schade geleden heeft, de andere partij hiervan schriftelijk binnen de 14 kalenderdagen met opgave van reden en een inschatting van de geleden schade. Voor zover die aantoonbaar en gegrond blijkt, en in financiële waarde uit te drukken, wordt de schade tussen partijen gerestitueerd. In geen geval ontheft dergelijk voorval de klant van de betalingsplicht voor vorderingen die niet rechtstreeks op de schade betrekking hebben.

§7 Dierenarts Katty is niet aansprakelijk voor indirecte gevolgschade zoals bijvoorbeeld maar niet beperkt tot: winstderving of eventuele schade, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen in de praktijk of het vervoer daarnaartoe.

Overdracht van rechten en aansprakelijkheden

§1 Indien de klant goederen heeft besteld via Dierenarts Katty voor een derde eindgebruiker of deze doorverkocht, blijft  Dierenarts Katty slechts gehouden tot haar verplichtingen jegens de klant. De klant neemt in dergelijk geval de verantwoordelijkheden en wettelijke verplichtingen jegens de eindgebruiker over.

Behandelingsovereenkomst

§1 Het maken van een afspraak in de praktijk (al dan niet online of via telefoon) impliceert automatisch het akkoord van de klant om het dier te behandelen. Dierenarts Katty kan evenwel aan de klant vragen om een verklaring te ondertekenen vóór opstart van de behandeling ter expliciete goedkeuring van de behandeling en de daaraan verbonden risico’s en kosten.

§2 De praktijk of dierenarts kan een behandeling niet weigeren indien de behandeling verplicht is op grond van wettelijke verplichting of tuchtsanctie. 

De dierenarts of praktijk heeft wél het recht om een behandeling te weigeren, aan te passen of op te schorten en zodoende de behandelingsovereenkomst eenzijdig te verbreken als:

– de dierenarts ernstige gewetensbezwaren heeft

– de dierenarts oordeelt dat de vooropgestelde behandeling geen of te weinig kans op slagen heeft en/of het dier onnodig leed zou toebrengen,

– als het vertrouwen tussen de klant en de dierenarts op ernstige wijze verstoord is,

– als de klant onvoldoende voorzorgsmaatregelen heeft getroffen om de behandeling veilig te laten verlopen of onvoldoende medewerking aan de dierenarts verleent.

In dergelijk geval zal Dierenarts Katty de klant onmiddellijk verwittigen en blijft de klant gehouden tot betaling van reeds uitgevoerde prestaties of geleverde materialen.

§3. Dierenarts Katty houdt zo veel mogelijk rekening met specifieke wensen en persoonlijke voorkeuren van de klant op voorwaarde dat: ze de veiligheid, gezondheid of het welzijn van het te behandelen dier en/of van andere aanwezige dieren niet benadelen, ze de werking van de praktijk niet in het gedrang brengen en ze niet tegenstrijdig zijn met geldende wetgeving of deontologie.

§4 De dierenarts heeft het recht om de behandeling deels of volledig aan aangestelde(n) of derden uit te besteden, zonder dit vooraf aan de klant te hoeven melden, zolang de prestaties conform de wet op de uitoefening Dierengeneeskunde en het besluit Paraveterinairen en de deontologische code van de orde der dierenartsen gebeuren. 

§5 Onderzoeksuitslagen, rapporten en beeldmateriaal (bv. röntgenfoto’s) blijven eigendom van Dierenarts Katty die deze gegevens zorgvuldig bewaart. De klant kan er desgewenst en tegen vergoeding een kopie van ontvangen.

Afspraken en annulatie

§1 De klant kan een afspraak maken via telefoon of via online applicaties. Afspraken voor operaties en beeldvorming (RX, echo, …) kunnen enkel door Dierenarts Katty ingepland worden.

§2 Door gebruik te maken van online applicaties aanvaardt de klant het privacy beleid en de cookies van de derde partij die de applicatie in kwestie ontwikkeld heeft.

§3 Per huisdier dient een aparte afspraak gemaakt te worden.

§4 De klant kan een afspraak kosteloos annuleren mits dit minimum 24 uur voor het geplande afspraakmoment, wordt gemeld. Indien de annulatie te kort voor de voorziene consultatie gebeurt, is de klant gehouden tot betaling van de reeds gemaakte kosten alsook van gereserveerde tijd/prestaties, materialen en apparatuur.

Opname, ontslag en herplaatsing

§1 Indien het dier tijdelijk bij Dierenarts Katty verblijft of gehuisvest wordt, worden er per verbleven dag verpleegdagen aangerekend. De dag van ontslag wordt als volledige verpleegdag beschouwd en aangerekend.

§2 Van zodra Dierenarts Katty de klant verwittigt dat het dier kan worden opgehaald na behandeling, zal de klant die ophaling zo snel mogelijk uitvoeren. 

Indien het dier niet binnen de 5 werkdagen wordt afgehaald, zal Dierenarts Katty de klant onmiddellijk per aangetekend schrijven aan de afhaalplicht herinneren. Vanaf dag 5 worden er in elk geval verblijfskosten aangerekend (ook retroactief). 

Spoedgevallen & Huisbezoeken

§1 Voor spoedgevallen dient de klant telefonisch contact op te nemen met het op de website vermelde telefoonnummer of desgewenst met een dierenarts van wacht. 

§2 Dierenarts Katty behoudt zich het recht voor om aanvragen voor huisbezoeken al dan niet te aanvaarden. Voor huisbezoeken worden de verplaatsingskosten steeds aangerekend.

Risico’s, complicaties en overlijden

§1 De dierenarts wijst de klant expliciet op de risico’s die een behandeling kan inhouden. De klant kan ook op elk moment bijkomende toelichting over dergelijke risico’s vragen.

§2 Indien er onvoorziene complicaties optreden tijdens of na de behandeling of de behandeling niet het gewenste resultaat zou opleveren, kan de klant Dierenarts Katty hier niet voor aansprakelijk houden, tenzij het een gevolg van grove fout of kwaad opzet zou betreffen, aangezien elke behandelingsovereenkomst een middelenverbintenis inhoudt. De klant blijft in elk geval gehouden tot volledige betaling.

§3 Indien een dier voor of tijdens de behandeling overlijdt, al dan niet ten gevolge van euthanasie, zal Dierenarts Katty  het stoffelijk overschot van in bewaring nemen en zorg dragen voor de afvoer ervan, tenzij omstandigheden dit onmogelijk maken of tenzij er uitdrukkelijk anders overeengekomen wordt. Eventuele kosten voor bewaring, vervoer, begrafenis of crematie zijn steeds voor rekening van de klant.

§4 Indien een dier acuut of bovenmatig lijdt zonder redelijke kans op herstel of gevaarlijk gedrag stelt, is Dierenarts Katty gerechtigd het dier te euthanaseren zonder daarbij een vergoeding aan de klant verschuldigd te zijn. Dierenarts Katty zal zich maximaal inzetten om dergelijke situaties vooraf met de klant te bespreken, doch is hiertoe niet verplicht.

Verplichtingen van de klant

§1 De klant erkent de nodige beslissings- en handtekenbevoegdheid of toestemming van de huisdiereigenaar te hebben om een dier ter behandeling bij Dierenarts Katty aan te bieden.

§2 De klant respecteert de aanwijzingen om het dier al dan niet te voederen vóór de behandeling, zoals dit vooraf door Dierenarts Katty aan de klant wordt meegedeeld.

§3 De klant betreedt geen andere ruimtes in de praktijk, tenzij de wachtzaal, zonder voorafgaande toestemming. De klant neemt eveneens de nodige voorzorgsmaatregelen om het bezoek aan de praktijk veilig te laten verlopen voor diens eigen dier en andere aanwezigen.

§4 De klant heeft meldingsplicht en moet alle informatie die belangrijk of relevant kan zijn voor de behandeling tijdig met Dierenarts Katty delen. Dit omvat onder meer informatie over bijtgedrag, allergieën, voorgaande medische ingrepen, …De klant blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit van de aangeleverde informatie.

§5 De klant heeft een medewerkingsplicht wat inhoudt dat de klant optimale medewerking verleent om onderzoeken en behandelingen vlot, correct en veilig te laten verlopen. Bij gebrek aan medewerking kan de dierenarts de behandeling stopzetten, weigeren of de overeenkomst geheel ontbinden.

§6 Indien de klant verzekerd is voor dierkundige behandelingen, bezorgt de klant zelf de nodige informatie en documenten aan diens verzekeringsmaatschappij. Dierenarts Katty is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor eventuele gevolgen van incorrecte of niet-tijdige indiening van verzekeringsdossiers of voor het al dan niet toekennen van terugbetalingen via de verzekering. 

Levering goederen

§1 Voor bestelde materialen geldt in principe dat de klant deze persoonlijk komt afhalen en ter plaatse betalen in de Dierenarts Katty praktijk. Op uitdrukkelijk verzoek en in onderling overleg kan ook een levering aan huis tegen meerkost mogelijk zijn, al dan niet na voorafbetaling. Dierenarts Katty behoudt zich het recht voor in dat laatste geval de bezorging aan bpost dan wel aan een andere vervoerder toe te vertrouwen.

§2 Materialen voor afhaling blijven 7 dagen ter beschikking van de klant in de afgesproken Dierenarts Katty praktijk, te rekenen vanaf de datum van verzending van de e-mail waarin de klant verwittigd wordt dat de materialen beschikbaar zijn. Als de klant deze niet binnen de voornoemde termijn afhaalt,stuurt Dierenarts Katty eerst een herinnering via e-mail. Zonder tegenbericht binnen de 7 dagen kan Dierenarts Katty onbetaalde goederen terug in bezit nemen zonder de klant schadevergoeding verschuldigd te zijn.

Betalingsvoorwaarden – en modaliteiten

§1 Betalingen dienen in principe contant te gebeuren in de praktijk via Bancontact, Payconiq of cash betaling.

§2 In de uitzonderlijke gevallen waarbij Dierenarts Katty toch een betaling na levering of een uitgestelde betaling zou toestaan, worden de betalingsmodaliteiten gedetailleerd beschreven op het afschrift, de bevestigingse-mail of de factuur. Dergelijke betalingen dienen te gebeuren via overschrijving op het ING bankrekeningnummer vermeld op de factuur met vermelding van het gevraagde betalingskenmerk.

§3 De klant verbindt zich ertoe Dierenarts Katty onmiddellijk te verwittigen in geval van insolventierisico’s zoals schuldbemiddeling, Wet Continuïteit Ondernemingen, vrijwillige vereffening, curatele, beslaglegging, faillissement, overlijden, echtscheiding en andere scenario’s die het respecteren van betaaltermijnen in welke mate ook kunnen beïnvloeden, opschorten of verhinderen. De klant bezorgt hierbij de nodige informatie en contactgegevens van betrokken derden.

Factuurinvordering bij laattijdige betalingen

§1 De klant kan op elk moment een overzicht van openstaande facturen bij Dierenarts Katty opvragen bij schriftelijk verzoek.

§2 Voor elke laattijdige betaling start Dierenarts Katty een invorderingsproces, al dan niet door of via derde partijen zoals professionele schuldinvorderaars aan wie Dierenarts Katty daarvoor de nodige persoonsgegevens overmaakt. In dit geval is de klant gehouden tot een volledige vergoeding van zowel de buitengerechtelijke als eventuele gerechtelijke incassokosten.

§3 Factuurinvordering bij consumenten

Bij overschrijding van de betalingstermijn, gaat Dierenarts Katty over tot factuurinvordering conform Boek XIX van het Wetboek Economisch Recht. 

De klant ontvangt eerst een gratis betaalherinnering met het verzoek het openstaande bedrag binnen de 14 kalenderdagen te voldoen. Voor deze eerste aanmaning worden geen kosten aangerekend. Bij overschrijding van deze termijn zijn volgende invorderingskosten opeisbaar:

– Verwijlinteresten volgens art. 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties:

https://financien.belgium.be/nl/over_de_fod/structuur_en_diensten/algemene_administraties/thesaurie/rentevoet_betalingsachterstand_handelstransacties

–  Eenmalig forfaitair schadebeding 

  •  20,00 € voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 € 
  • 30,00 € + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01€ en 500,00€ 
  • 65,00 € + 5% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 500,01€ met een maximum van 2.000,00€

– Forfaitaire aanmaankost van 7,50 € per brief plus portkosten, voor elke brief vanaf de vierde aanmaning per kalenderjaar, in geval van regelmatige leveringen. 

Verkoopsvoorwaarden

Alle facturen zijn betaalbaar binnen de 15 dagen. Bij gebrek aan betaling binnen de gestelde termijn, wordt het factuurbedrag dat nog openstaat van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een schadevergoeding

van 15% op dat bedrag met een minimum van 75 euro en een intrest van 12% per jaar. Bij betwisting zijn bevoegd de Rechtbanken van Brugge. Alle bijkomende kosten verbonden aan het innen van openstaande facturen zijn ter laste van de

klant. Er worden ook bijkomende kosten aangerekend voor het versturen van de eerste herinnering, ter waarde van 5 euro, en voor het aangetekend schrijven dat geldt als tweede herinnering, ter

waarde van 25 euro. Bij niet betaling binnen de 15 dagen vervallen alle toegestane kortingen.

De klant heeft het recht om bijkomende informatie over facturen of een afbetalingsplan te vragen, eventuele schuldbemiddeling te melden alsook om ontvangen facturen te betwisten. Hiertoe dient de klant hiertoe binnen de 14 kalenderdagen een schriftelijke motivatie aan Dierenarts Katty te bezorgen. In dergelijk geval schorten Dierenarts Katty en of de door haar aangestelde schuldinvorderaars de invorderingsprocedure tijdelijk op conform de termijnen in Boek XIX van het Wetboek Economisch Recht.

§4 Factuurinvordering bij ondernemingen

Voor overeenkomsten met ondernemingen gelden de wettelijke bepalingen inzake factuurinvordering bij handelstransacties, inclusief de bepalingen over verschuldigde interesten volgens art. 5. Wet betalingsachterstand dd. 02/08/2002. Bij laattijdige of onvolledige betaling is er vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd over het verschuldigde bedrag. Dit schadebeding bedraagt 10% van de hoofdsom met een minimum van 50,00 €, verhoogd met forfaitaire administratiekosten ten bedrage van 12,50 € en nogmaals verhoogd met eventuele bank-, port-  en/of transactiekosten (voor zover die van toepassing zijn) en desgevallende rechtsplegingvergoeding.

Terugbetalingen aan klant

§1 Indien de klant recht heeft op terugbetaling van niet-geleverde prestaties of materialen door tijdige annulatie, overmacht, aanvaarde retourzendingen, herroepingsrecht, …dan zal Dierenarts Katty de terugbetaling uitvoeren via overschrijving op het door de klant aangeleverde bankrekeningnummer. Voor dergelijke terugbetalingen worden geen transactiekosten of administratiekosten aangerekend. De terugbetaling gebeurt zo snel mogelijk nadat hieromtrent een schriftelijke melding van de klant werd ontvangen en uiterlijk binnen de 30 dagen.

§2 Bij verkoopovereenkomsten kan Dierenarts Katty wachten met de terugbetaling totdat alle goederen werden teruggekregen, of totdat de klant heeft aangetoond dat de goederen werden teruggezonden, naargelang welk tijdstip eerst valt. De directe kosten van het eventueel terugzenden van goederen blijven ten laste van de klant.